Cloudia on yhdessä Hanselin, KL-kuntahankinnat Oy:n, Oikeusrekisterikeskuksen ja Verohallinnon  kanssa kehittänyt viranomaistietojen tarkistus -ominaisuuden Cloudian palveluihin. Valtion ja kuntien hankintayksiköt voivat maksutta hakea tarjoajien tiedot mm. verojen ja sosiaaliturvamaksujen maksamisesta sekä yrityksen vastuuhenkilöistä sähköisesti, mikä nopeuttaa ja helpottaa kilpailutusprosessia. Viranomaistietojen tarkistus -ominaisuus on saatavilla loppuvuodesta 2017.


Suomi on EU-maista ensimmäinen, joka on automatisoinut viranomaistietojen tarkastamisen hankintojen kilpailutuksessa. Hanselin johtama EU-projekti kehittää sähköistä kilpailutusprosessia ja sujuvoittaa hankinta-asiakirjan käyttöä.


Sähköisen viranomaistietojen tarkistuksen avulla hankintayksiköt voivat varmistaa, että yritys on maksanut veronsa ja sosiaaliturvamaksunsa, ja ettei sillä ole maksurästejä, joiden vuoksi tarjoaja tulisi sulkea pois tarjouskilpailusta. Tilinpäätös- ja tasetietojen avulla hankintayksiköt voivat saada tietoa tarjoajan taloudellisesta asemasta laajemmin.


Viranomaisrekisteritietojen haku helpottaa myös tarjoajia. Tarjoajan ei tarvitse liittää tarjouksiin viranomaisrekistereissä jo olevia tietoja tai tilinpäätös- ja taseasiakirjoja.


Haku tehdään Verohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikön kokoamista tiedoista. Tiedot perustuvat Patentti- ja rekisterihallituksen, Verohallinnon, Eläketurvakeskuksen, Työttömyysvakuutuskeskuksen, Tullihallituksen, Oikeusrekisterikeskuksen ja Ulosottoviranomaisten keräämään rekisteritietoon.


Hansel ja KL-Kuntahankinnat järjestävät aiheesta koulutusta ja verkkoinfoja. Tilaisuudet on suunnattu Hanselin ja KL-Kuntahankintojen asiakkaille, ja niihin osallistuminen on maksutonta. Tutustu koulutustarjontaan Hanselin sivuilta.